Evne til kritisk tenkning, kreativ problemløsning og teknologiforståelse er noen av de viktigste ferdighetene du trenger i fremtidens arbeidsmarked i følge forskere ved OsloMet.
Kunnskap er makt
Kompetanse er bedriftens aller viktigste ressurs. Kompetanse kan være uformell, formell, individuell og kollektiv. Kompetanse er summen av kunnskaper (å vite), ferdigheter (å gjøre) og forståelse (å skjønne) samt motivasjon og holdninger anvendt i en gitt kontekst. Kompetanse skal dekke et behov, ivareta en funksjon og bidra til vekst og utvikling. Kunnskap er ferskvare og må utvikles. Som arbeidstaker har du et selvstendig ansvar for å utvikle deg videre og friske opp den kunnskapen som er relevant for din jobb eller den jobben du søker. Kunnskap er også makt, ved å bruke kunnskapen din aktivt har du enklere for å nå dit du vil.
Evne til å utvikle
Bedriften har et ansvar for å investere i utvikling av kompetansen de forvalter. Det bør gjøres en varetelling med jevne mellomrom for å kartlegge hvilken kompetanse bedriften besitter. Dette kan innebære en reorganisering, endring i arbeidsoppgaver eller arbeidsprosesser, alternativt behov for å rekruttere inn ny kompetanse. Evnen til å utvikle ny kompetanse og vedlikeholde nøkkelkompetanse er ikke bare viktig for virksomheten, men også for den enkelte arbeidstaker og for samfunnet som helhet. Rett kompetanse på rett plass genererer fornøyde medarbeidere, verdiskapning for bedriften og bidrar til utvikling av samfunnet.
Evne til refleksjon
Kognitive ferdigheter er evnen til å tilegne seg ny kunnskap, forstå og evnen til å anvende kunnskap. Sosiale ferdigheter er evnen til å jobbe sammen med eller omgås andre. Begge deler er like viktig. Noen stillinger krever lavere grad av sosiale ferdigheter, og kan utføres i stor grad uten å omgås for mange mennesker. Det er likevel i de aller fleste jobber viktig å forstå det sosiale samspillet og kunne omgås andre mennesker. Evne til refleksjon og forstå sammenheng og helhet er en viktig kognitiv ferdighet.
Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter, og forståelse av hvordan kunnskap skapes er viktig for å kunne løse komplekse problemstillinger. I fremtidens arbeidsliv må du ha en selvstendig evne til å løse problemer med digitale verktøy. Utviklingen skjer raskere og raskere, du må finne nye måter å løse et problem på, være kreativ og løsningsorientert. Det digitale skiftet krever endringskompetanse og ikke minst at du evner sette deg inn i nye verktøy og oppgaver.
Ta kontakt for en kompetanseprat eller ønske om mer informasjon om kompetansekartlegging.